logoprzez

Opublikowano: sobota, 08, czerwiec 2019 12:51
Autor: Maja

Miejskie Centrum Kultury im. Henryka Bisty w Rudzie Śląskiej zaprasza w sobotę, 22 czerwca 2019 r. o godz. 20.00 do Ogrodów MCK na "Noc Świętojańską" i koncert zespołu DONEGAL Great Celtic Music.

Noc świętojańska

Formacja "Donegal" powstała w 2000 r. Wieloletnie doświadczenie sceniczne pozwoliło osiągnąć profesjonalny poziom artystyczny oraz zgromadzić liczną grupę swych stałych słuchaczy. Stało się to możliwe dzięki wysokim umiejętnościom instrumentalnym członków zespołu, jak również dzięki ich ogromnemu zaangażowaniu, którego źródła należy poszukiwać w wielkiej fascynacji, jaką jest dla nich muzyka celtycka. To właśnie ona stała się ich natchnieniem i inspiracją do tworzenia własnych aranżacji takich utworów jak np.: reel, jig oraz hornipipe. Zespół przekracza granice stylów, łamie konwencje i kanony wykonawcze w nieznany dotąd sposób - łączy tradycyjne brzmienia celtyckie z elementami muzyki pop, rock, blues, bluegrass.
/Źródło: www.donegal.pl/

Wstęp wolny.

Organizator koncertu: Stowarzyszenie In-ni / Druid Pub
Partner: Miejskie Centrum Kultury im. Henryka Bisty
Koncert zespołu "Donegal" odbywa się w ramach imprezy "Lato w ogrodzie".

Lato w ogrodzie

Opublikowano: środa, 29, maj 2019 13:56
Autor: Maja

Miejskie Centrum Kultury im. Henryka Bisty w Rudzie Śląskiej zaprasza w sobotę, 1 czerwca 2019 r. o godz. 16.00 na "Tajemnica skarbu na kurzej nóżce", spektakl Teatru TRIP w Świętochłowicach.

Tajemnica skarbu

"Tajemnica skarbu na kurzej nóżce" to przedstawienie interaktywne. Bajka opowiada historię Matyldy i Beniamina, którzy odbywają podróż do świata baśni i czarów. Stary domowy strych zamienia się w królestwo magii, gdzie nowo mianowani czarodzieje poznają kota Teodora i wraz z nim udają się na Łysą Górę, by odnaleźć tajemniczy Skarb, przechowywany przez złą i okrutną wiedźmę Teklę. Po drodze poznają pewnego zwariowanego mieszkańca zaczarowanego lasu, by wraz z nim stawić czoła swoim lękom.

Przedstawienie zwraca uwagę na wartości płynące z czytania książek. Dzięki podróży w głąb poznawanych historii dzieci pobudzają swoją wyobraźnię, rozwijając tym samym swoją kreatywność.

Spektakl dla dzieci w wieku od 4 do 10 lat
Czas trwania spektaklu: 60 min. (bez przerwy)

Bilety w cenie 15 zł (parter i balkon) do nabycia w kasach MCK i online.

Opublikowano: środa, 22, maj 2019 12:40
Autor: Maja

Muzeum Śląskie w Katowicach zaprasza na wernisaż wystawy „Zajawka. Śląski hip-hop 1993-2003”, który odbędzie się w piątek, 7. czerwca 2019 r. o godzinie 18:00.

Muzeum Śląskie

Hip-hop narodził się pod koniec lat 70. XX wieku w środowiskach ubogich Afroamerykanów. Dla większości z nich stanowił często jedyną dostępną formę publicznej wypowiedzi. Dla ludzi żyjących w ubogich dzielnicach amerykańskich metropolii stał się szansą na ich opuszczenie. Przeszczepiony na polski grunt w latach 90. został pozbawiony politycznego wymiaru walki z rasizmem i wykluczeniem. Nie stał się jednak pustą formą i sztuczną kopią swojego amerykańskiego pierwowzoru.

Polski hip-hop był medium, przez które przemówili młodzi ludzie, bardzo często torując sobie tym samym drogę do lepszej pozycji społecznej. Zajawka opowiada o początkach fascynacji nim, pokazuje pierwszą dekadę jego rozwoju, pierwsze próby tworzenia i zmagania się z problemami typowymi dla pionierów każdej nowej dziedziny. Początkowe efekty nierzadko przybierały karykaturalną formę, jednak dla wielu ówczesnych nastolatków były doświadczeniem kształtującym ich późniejsze wybory, gust i światopogląd.

Wystawa dla osób od 16 roku życia.

Części wystawy:

Świadomość / Kalendarium 1993–2003
Kalendarium wydarzeń z lat 1993–2003 zostało pokazane z perspektywy osoby dorastającej w latach 90., dla której być może bardziej istotne były nowe odcinki programu „YO! MTV Raps”, niż zmieniająca się w Polsce sytuacja polityczna. Tymczasem hip-hop, a w szczególności rap, był głęboko osadzony w czasach bieżących i nierzadko bywał komentarzem do otaczającej rzeczywistości. Dlatego na powstały strumień wspomnień składają się również wydarzenia polityczno-społeczne i kulturalne, które w dużej mierze korespondują z tekstami polskiego hip-hopu. Część z nich w sposób symboliczny pokazuje zamknięcie pewnej epoki oraz przemiany zachodzące w Polsce.

Doświadczenie
Hip-hop jak żadna inna subkultura lat 90. był nastawiony na aktywne działanie. Tradycyjny podział między odbiorcą i wykonawcą zacierał się tu na każdym kroku. Ci pierwsi byli równocześnie twórcami i nierzadko próbowali swoich sił w kilku dziedzinach. Nie było niczym dziwnym spotkanie freestylujących MC przed klubem chwilę po ich występie na jego scenie. Swojego taga posiadał każdy, nawet jeśli nigdy nie zrobił go w miejscu publicznym. Bycie częścią środowiska hip-hopowego było związane ze zdobywaniem doświadczeń w obrębie jego elementów (muzyka – rap, DJ-ing; graffiti; breakdance) oraz z wiedzą na jego temat.

Samowystarczalność
Popularność hip-hopu na świecie jest związana między innymi z łatwością tworzenia każdego z jego elementów. Puszka farby w sprayu jest chyba najprostszym narzędziem malarskim. Do tańczenia break’a wystarczy wygodne obuwie i karton spełniający rolę parkietu. Jednak to na przykładzie muzyki najbardziej widać, jak prostota narzędzi wpływała na aktywność w obrębie hip-hopu. Domowe studia nagraniowe czy okładki nielegali to tylko kilka przykładów kreatywnych rozwiązań wynikających z potrzeby tworzenia.

Codzienność
W Polsce lat 90. szerokie spodnie, za duże bluzy z kapturem, czapki lub bandany na głowach mogły wzbudzać zainteresowanie i bez wątpienia wyróżniały z tłumu ubierającą się w ten sposób młodzież.
Hip-hopowa moda pozwalała na wyrażenie swojej indywidualności względem panujących trendów. Identyfikacja z grupą, której symbolem stały się spodnie typu baggy, ułatwiała rozpoznanie „swojego”, z którym zawsze można było znaleźć wspólny język. Charakterystyczny styl ubierania się był często manifestacją zaangażowania w kulturę hip-hop, która przenosiła się na szkołę, kolegów, rodzinę i całą codzienność.

Widoczność
Naturalną przestrzenią dla hip-hopu było miasto, które stanowiło tło dla działań nastolatków w szerokich spodniach. To w jego kontekście dzieją się historie opowiadane przez raperów, niezależnie od tego, czy chodzi o miłość, imprezę, czy potyczki z policją. Wraz z rozwojem hip-hopu następowało symboliczne zawłaszczanie przestrzeni miejskiej, co dawało z jednej strony poczucie oswojenia rzeczywistości, z drugiej możliwość zaistnienia w niej.
Najbardziej widocznym i ekspansywnym elementem hip-hopu w latach 90. było bez wątpienia graffiti. Często nielegalne, stopniowo pojawiało się nawet na najbardziej eksponowanych ścianach w centrach miast, nieraz konkurując z wszechobecnymi, kolorowymi szyldami i bilbordami. Klatka schodowa, dworzec PKP, toaleta w klubie, osiedlowe garaże czy nawet meblościanka w pokoju były dobrym miejscem, aby zostawić ślad po sobie i stać się widocznym dla innych.

Wernisaż: w piątek, 7 czerwca 2019, godz. 18.00
Wstęp wolny

Wernisaż będzie tłumaczony na polski język migowy. Będą dostępni także asystenci-audiodeskryptorzy, którzy będą oprowadzać po wystawie osoby niewidome.

Wystawa czynna do 1 września 2019 r.
Muzeum Śląskie w Katowicach / ul. T. Dobrowolskiego 1 / poziom -4

Kurator: Szymon Kobylarz

Żródło: Muzeum Śląskie

Opublikowano: poniedziałek, 27, maj 2019 13:44
Autor: Maja

Miejskie Centrum Kultury im. Henryki Bisty w Rudzie Śląskiej zaprasza we wtorek, 4 czerwca 2019 r. o godz. 10.00 na "Anię z Zielonego Wzgórza", spektakl Stowarzyszenia MusicALL w Rudzie Śląskiej.

Ania

"Ania z Zielonego Wzgórza" - to trzecia produkcja zrealizowana przez Stowarzyszenie na rzecz wspierania osób uzdolnionych artystycznie "MusicALL", rudzkiego stowarzyszenia, które od 2016 roku działa przy Miejskim Centrum Kultury im. H. Bisty w Rudzie Śląskiej. Historia tej niesfornej dziewczynki, która dorasta na oczach widzów znalazła swoje miejsce w wielu dziełach sztuki filmowej i teatralnej. Tym razem przybrała formę musicalu. Jak potoczą się jej losy w takim wydaniu? Czy odnajdzie się w nowym miejscu? Zapraszamy na wzruszającą opowieść o dziewczynce, której życie nie raz płatało figle. To spektakl pełen muzyki, dobrego humoru i postaci jedynych w swoim rodzaju. Dobra zabawa dla całej rodziny!

Reżyseria: Anna Snopek, Daria Resztak, Bartosz Banasik
Choreografia: Daria Resztak
Scenariusz, muzyka, teksty piosenek, produkcja: Bartosz Banasik
Przygotowanie aktorskie: Anna Snopek
Dekoracje: Aleksandra Żurawska, Zbigniew Chrószcz
Aranżacje muzyczne: Krzysztof Prętkiewicz
Premiera: 12 kwietnia 2019 na scenie MCK im. Henryka Bisty

Bilety w cenie: 15 zł (parter), 10 zł (balkon) do nabycia w kasach lub online.
Rezerwacja biletów tel.: 32 2486 240 lub 512 024 062, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Opublikowano: środa, 15, maj 2019 10:50
Autor: Maja

piknik plakat

© Copyright 2011. „System e-informacji kulturalnej" współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Zadanie realizowane w ramach projektu pn. „W sieci kultury – utworzenie systemu e- informacji kulturalnej na terenie Gminy Zabrze”

Ta strona używa plików cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

1. Serwis zbiera w sposób automatyczny tylko informacje zawarte w plikach cookies.

2. Pliki (cookies) są plikami tekstowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu. Przeznaczone są do korzystania ze stron serwisu. Przede wszystkim zawierają nazwę strony internetowej swojego pochodzenia, swój unikalny numer, czas przechowywania na urządzeniu końcowym.

3. Operator serwisu (Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) jest podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym swojego użytkownika pliki cookies oraz mającym do nich dostęp.

4. Operator serwisu wykorzystuje pliki (cookies) w celu:

  • dopasowania zawartości strony internetowej do indywidualnych preferencji użytkownika, przede wszystkim pliki te rozpoznają jego urządzenie, aby zgodnie z jego preferencjami wyświetlić stronę;
  • przygotowywania statystyk pomagających poznaniu preferencji i zachowań użytkowników, analiza tych statystyk jest anonimowa i umożliwia dostosowanie zawartości i wyglądu serwisu do panujących trendów, statystyki stosuje się też do oceny popularności strony;

5. Serwis stosuje dwa zasadnicze rodzaje plików (cookies) - sesyjne i stałe. Pliki sesyjne są tymczasowe, przechowuje się je do momentu opuszczenia strony serwisu (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika do czasu ich usunięcia przez użytkownika lub przez czas wynikający z ich ustawień.
6. Użytkownik może w każdej chwili dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików (cookies) lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje można sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Należy pamiętać, że większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików (cookies)w urządzeniu końcowym.
7. Operator Serwisu informuje, że zmiany ustawień w przeglądarce internetowej użytkownika mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji strony internetowej serwisu.
8. Pliki (cookies) z których korzysta serwis (zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika) mogą być udostępnione jego partnerom oraz współpracującym z nim reklamodawcą.
9. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.
10. Bardziej szczegółowe informacje na temat plików (cookies) dostępne są na stronie 
ciasteczka.org.pl